Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام حائری با اشاره به ویژگی‌های بارز حضرت علی اکبر (ع) درخصوص مهجور ماندن زندگی این حضرت در طول تاریخ گفت.

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، حضرت علی اکبر (ع) فرزند امام حسین (ع) در بین سال‌های ۳۳ تا ۳۵ هجری قمری از مادری به نام لیلا دختر ابی مرّه در شهر مدینه به دنیا آمدند و در مکتب انسان ساز پدر خود شیوه‌های صحیح دفاع از مکتب و اطاعت از امامت و حمایت از آرمان‌های مقدس آن را آموخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در روز عاشورا اولین نفر از بنی هاشم بود که پس از مبارزه جانانه جام شهادت سر کشید. به همین منظور روز میلاد حضرت علی اکبر علیه السلام (ع) را روز جوان نامگذاری کرده اند.

امام حسین علیه السلام (ع)‌ حضرت علی اکبر (ع) را عصاره بنی هاشم و شبیه‌ترین مردم به پیامبر (ص) دانسته، فرمود هر وقت دلمان برای رسول الله (ص) تنگ می‌شد. مشتاق زیارت علی اکبر می‌شدیم و زیارت و ملاقات علی اکبر ع (ع) بود که دلمان را در فراق پیامبر ص (ص) تسلی می‌بخشید.

پس اگر کسی شیفته جمال و کمال پیامبر (ص) است، می‌تواند از رخسار و فضایل علی اکبر(ع) هم به پیامبر (ص) برسد.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی حائری خطیب و کارشناس امور دینی درباره ولادت حضرت علی‌اکبر (ع) و ویژگی‌های ذاتی ایشان اظهار کرد: سن حضرت علی اکبر (ع) از ۲۶ تا ۲۸ سال تخمین زده شده است و ایشان همان شخصیتی است که از سن ۶ سالگی نمازشب‌اش قضا نشده است و تربیت شده مکتب پدر حضرت سید الشهدا (ع) هستند. ولایت پذیری ایشان به نحوی بود که روی صبحت امام (ع) سخنی نمی‌گفتند. امام حسین (ع) به حدی به حضرت علی اکبر علیه السلام اطمینان داشتند که در تمام جلسات خصوصی روز دوم، ششم و حتی در روز عاشورا که امام حسین (ع) با عمربن سعد جلسه داشتند، حضرت علی اکبر علیه السلام را همراه خود می‌بردند.

وی در ادامه بیان کرد: معمولا زیارت امامزادگان از نقل است و روایت معصوم ندارد، اما در شأن و منزلت حضرت علی اکبر علیه السلام همین بس که زیارت ایشان از ناحیه معصوم وارد شده است و در حتی در زیارت وارث، ناحیه و عاشورا هم از حضرت علی اکبر علیه السلام یاد شده و بارها گفتند که در زیارت امام حسین علیه السلام، زیارت پایین پای حضرت علیه السلام فراموش نشود.

این خطیب و کارشناس مذهبی افزود: در آخرین سلام زیارت عاشورا، همه می‌گویند که منسوب به امام سجاد علیه السلام است، اما درواقع این سلام به حضرت علی اکبر علیه السلام می‌رسد.

بیشتر بخوانید: شب ولادت حضرت علی اکبر (ع) هیئت به کجا برویم؟

وی ادامه داد: حضرت علی اکبر علیه السلام شخصیتی بودند که بسیار به اتفاقات پیرامون خود توجه داشتند و هیچ وقت جلوتر از امام، پیغمبر و خدای خود حرکت نکرده است، به همین سبب همیشه پشت سر امام خود حرکت کردند و اولین جوان هاشمی که وارد میدان نبرد شد، این حضرت بودند.

وی درباره چگونگی ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام گفت: متاسفانه خیلی در تاریخ درخصوص ولادت ایشان مطلبی بیان نشده است و حتی در بسیاری از کتب تاریخی که درباره حضرت آمده، سند منتغمی تنظیم نشده است. اما مبنی بر روندی که برای همه معصومین وجود داشت، تولد حضرت علی اکبر علیه السلام نیز با سنت نبوی به هنگام ولادت همراه بود. 

حجت الاسلام و المسلمین حائری درباره ویژگی و شباهت حضرت علی اکبر علیه السلام با جد بزرگوارشان پیامبر اکرم (ص) گفت: آنچه که در منابع معتبر درباره این حضرت آمده شباهت بی نظیرشان از نظر خلقی، رفتاری، کلامی و ... با پیامبر اکرم (ص) است و همچنین درباره حضرت محمد مصطفی (ص) داریم که خداوند می فرماید: «ای پیغمبر! تو دارای اخلاق عظیم هستی.»؛ به همین دلیل رمز موفقیت پیامبر (ص) برای رسالت خوشرویی و خوش خلقی ایشان بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: امام حسین ع حضرت علی اکبر ع روز جوان ولادت حضرت علی اکبر ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۱۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند

آیت الله میرزاحسین احمدی فقیه یزدی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب امام صادق علیه الاسلام را دارای رابطه قوی با جهان اسلام دانست و اظهار داشت: در بین امامان معصوم صلوات الله علیهم اجمعین، امام صادق علیه السلام در زمانی واقع شدند که برای یک گفت وگوی علمی بعد امام باقر علیه السلام به شکلی شرایط به وجود آمد که هر کدام از علمای سایر مذاهب با مراجعه به حضرت ضمن کسب تکلیف، سؤال علمی خود را مطرح می کردند که این آمد و شدها با واسطه و یا بی واسطه صورت می گرفت.

آیت الله احمدی فقیه یزدی، افزود: ایشان دارای شاگردان متعددی در رشته های گوناگون بودند؛ به خصوص در مباحث علمی و قرآنی و تسلط بر روایات پیغمبر اسلام و امیرالمومنین علیه السلام دارای تبحر بودند، حضرت امام صادق علیه السلام در این موقعیت و جمعیتی که برای کسب علم و دانش آماده شده بودند، رابطه قوی با جهان اسلام داشتند و به خصوص با کسانی که مجاور بودند ارتباط برقرار می کردند و کسب فیض می بردند من جمله اهل سنتی که هنوز استقراء قوی نداشتند و در عین حال نظر حضرت را جامع تر و غالب تر می دانستند و کسانی که به مسجد می آمدند و مسئله خود را خدمت مطرح می کردند ایشان کاملا توضیح می دادند و صحت و غلط بودن را با استنباط به قرآن و روایات پیغمبر اسلام صلوات الله علیه بیان می نمودند.

وی ادامه داد: گاهی برای گرفتن تأییدیه خدمت حضرت شرفیاب می شدند زیرا سخن امام صادق علیه السلام برای آنان مهم بوده است؛ البته در بین مردم، افراد معاندی بودند که تحریک می شدند و با ایجاد ترس و وحشت بین مردم، باعث جلوگیری از مراجعه افراد به منزل امام می شدند اما مردم ایشان را رها نمی کردند و به هر نحوی با واسطه یا بی واسطه خود را به امام می رساندند.

این عالم شیعه، تصریح کرد: سیطره و عظمت علمی حضرت امام صادق علیه السلام آنقدر وسیع شده بود که به اکناف و اطراف منتقل شده بود و همگان همراهی می کردند و می پذیرفتند. دشمنی هایی صورت می گرفت که حضرت نیز کمال تقیه را در مواردی که لازم بود انجام می دادند و هم توصیه به افراد مرتبط می کردند هم خود مراقبت انجام م دادند. می دانید تقیه صحیح را امام از آباء و اجداشان نقل می کنند که در روایت این گونه ذکر شده است؛ حضرت علی بن الحسین علیه السلام می فرمایند: تقیه به این معنا است که روایات ما صعب و مستصعب است غیر از نبی و یا ملک مقرب و یا مؤمنی که "امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ"؛ نمی شود این را به هر کسی رساند.

وی عنوان کرد: این اخبار و احادیث که می رسید، در واقع به این معنا بوده است که علم را نمی توان به هر کسی آموخت زیرا آن علم را باید تقیه کرد و به اهلش آموخت، و این تعلیم به شکل تقیه در زمان امام صاق علیه السلام آنچنان رواج پیدا کرد که هر کسی هرحرفی را به امام نسبت نمی داد، بعد از اینکه مطمئن می شدند بر موازین درستی می باشد این انتساب را مطرح می کردند.

وی در پایان تأکید کرد: به همین جهت شاید بیشترین روایاتی که تاکنون در دست است از امام صادق علیه السلام ثبت و ضبط شده است و به این دلیل که کسانی که در محضر ایشان بودند ثبت و ضبط می کردند. اکنون در آستانه شهادت آن بزرگوار عرض کنم که، کل منابع علمی که از ایشان رسیده در غیر از منابع شیعه است، در مذاهب اسلامی دیگر نیز مشهور و فراوان می باشد.
 
انتهای پیام/
 
 
 

دیگر خبرها

  • امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
  • نقش امام صادق(ع)در گسترش سیره تربیتی تشیع برای بیداری جهان
  • مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
  • مشهد در سوگ ششمین ولی مسلمین/عطر شهادت در اجتماع صادقیون پیچید
  • خصم با ظالم و دستگیری از مظلوم شاخص رفتاری علی(ع) بود/ خدمت رسانی به فرد حادثه دیده سیره ائمه است
  • لرستان؛ سیاهپوشِ اختر ششم
  • ترویج ازدواج شرعی احیای سیره و سنت پیامبر اسلام (ص) است
  • سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • امام صادق (ع) شاکله اندیشه دینی را بنا نهاد